Bemiddeling binnen het bedrijf

Bemiddeling binnen het bedrijf heeft tot doel de samenwerking tussen collega’s, medewerkers, teams te herstellen.

In de bemiddelingsgesprekken gaan we van standpunten naar belangen. De huidige situatie wordt uitgelegd. We kijken wat er fout is gelopen zonder te blijven hangen in het verleden. We kijken vooruit en werken naar oplossingen waarbij iedereen zich akkoord verklaart.

Bemiddelingsgesprekken kunnen enkel worden opgestart als alle partijen bereid zijn om te zoeken naar oplossingen. Niemand kan gedwongen worden om deel te nemen aan de bemiddelingsgesprekken. Er moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met het feit dat er altijd een bepaalde weerstand zal zijn om deel te nemen aan de bemiddelingsgesprekken. In deze weerstand zit juist de kracht om de situatie te veranderen. Bemiddeling is juist heel waardevol als alle partijen vrijwillig kunnen samenwerken om een oplossing voor hun conflict uit te werken. Deze oplossing door partijen uitgewerkt is van hogere kwaliteit en sluit veel beter aan op hun eigen behoeftes.

Werkwijze
Deelname aan bemiddeling is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Partijen moeten samen aan een oplossing willen werken. De bemiddelaar is ervoor verantwoordelijk dat alle partijen zich veilig voelen in de bemiddeling. Iedere deelnemer aan de bemiddelingsgesprekken moet kunnen uitspreken wat er gezegd moet worden om oplossingen te kunnen bereiken.

Ik ben als erkend bemiddelaar gebonden aan het beroepsgeheim. Alles verloopt strikt vertrouwelijk.

Het inschakelen van een bemiddelaar in jouw bedrijf om interne werkconflicten op te lossen, is een goede investering. Een bedrijf dat investeert in het oplossen van conflicten, investeert in gezonde en gelukkige werknemers. Investeren in de gezondheid van je werknemers, collega’s zorgt voor meer mentale weerbaarheid… en een gezond bedrijf.
Ik organiseer steeds een eerste vrijblijvend infogesprek. In dit gesprek met jou als CEO of HR manager bespreken we het “plan van aanpak”

Contacteer me als je merkt dat er nood is aan bemiddeling of eens wil afstemmen hoe ik een meerwaarde voor het bedrijf kan betekenen.

Conflictbemiddeling

Werkvloerbemiddeling

Werkvloerbemiddeling is een vorm van bemiddeling gericht op het herstel van goede verhoudingen. Waarom de arbeidsverhouding in de eerste plaats verstoord werd, kan te wijten zijn aan verschillende oorzaken. Onduidelijke taakverdeling, verschillende verwachtingen, onuitgesproken wensen en ambities, maar ook discriminatie of ongewenste omgangsvormen leiden tot stress en niet zelden tot ziekteverzuim. Door tijdens de werkvloerbemiddeling naar elkaar te luisteren, gevoelens en ergernissen uit te spreken ontstaat begrip, wordt de communicatie weer helder en kunnen goede afspraken voor de toekomst gemaakt worden.

De individuele intake maakt het mogelijk om een goede inschatting te maken van de haalbaarheid van een bemiddeling bij kwetsbare partijen. Dit gesprek kan ook gezien worden als een coachgesprek waarbij de kwetsbare partij weerbaarder wordt gemaakt en zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn/haar situatie op het werk.

Bemiddeling bij ongewenste omgangsvormen

Bemiddeling bij ongewenste omgangsvormen vergt de inzet van gespecialiseerde bemiddelaars. Het bijzondere bij ongewenste omgangsvormen is dat men niet zo zeer uitgaat van een feitelijke situatie, maar met name van de situatie zoals die beleefd wordt door het slachtoffer. Daarom kan dezelfde situatie voor de een heel kwetsend zijn, terwijl de ander nergens last van heeft. Dat geldt ook voor de ‘dader’ die vaak geen idee heeft hoe kwetsend of bedreigend zijn gedrag door het ‘slachtoffer’ wordt ervaren.

Het gesprek ‘dader’ – ‘slachtoffer’ is dan ook de kern van bemiddeling bij ongewenste omgangsvormen. De inzet is het behoud van de werkrelatie en dat het ongewenste gedrag stopt. Meestal lukt dat. En niet alleen dat: vaak komen beiden sterker uit de bemiddeling. Daar heeft ook de organisatie waar de ongewenste omgangsvormen zich voordeden veel baat bij. Want ‘gedoe’ op de werkvloer kost de werkgever veel geld. De mogelijkheid om bij ongewenste omgangsvormen te kiezen voor bemiddeling, maakt het mogelijk de kwestie informeel op te lossen en dat is te verkiezen boven formele mogelijkheden als de interne klachtenprocedure of de rechter.

Bij bemiddeling kan snel en adequaat worden gehandeld, waardoor tegelijk veel tijd en geld kan worden bespaard.
ongewenste omgangsvormen
https://greetborre.be/wp-content/uploads/2022/07/Conflictbemiddeling.png

BemiddelingConflictbemiddeling of herstelbemiddeling

Conflictbemiddeling of herstelbemiddeling is een krachtig instrument om conflicten tussen medewerkers op te lossen.

Het ondersteunt beide partijen om zelf op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing voor de gevolgen van de feiten.

De deelnemers aan de bemiddeling bedenken zelf de oplossingen en nemen zelf de beslissingen.

De bemiddelaar faciliteert het gesprek en begeleidt de partijen naar een win-win situatie en naar herstel van de werkrelatie en herstel van de veilige werkplek.